Vårstämman 2015

Vårstämman 2015
Över 100 personer mötte upp för att forma framtiden.

onsdag 8 juli 2015

Räkna och fråga varför

För någon månad sedan var jag på en föreläsning med Lina Thomsgård. Lina Thomsgård är grundare till Rättviseförmedlingen som är en partipolitisk obunden ideell organisation som idag har närmare 70 000 gillare på Facebook. 

Rättviseförmedlingen är, ganska förenklat, en rättvis förmedlare av olika uppdrag, jobb, paneldeltagare eller expertutlåtanden. När man behöver personer till olika uppdrag lägger man helt sonika ut en förfrågan på FB. 

Hur det hela startade? Året var 2010. Det var lördag kväll. Lina Thomsgård hade varit på en TV-gala och gick vidare till ett av Stockholms alla diskotek, enligt henne själv inte riktigt nykter. Lina tyckte att det alltid var manliga DJ:s och ifrågasatte det hos kroginnehavaren och denne svarade att "det är så svårt att får tag i kvinnliga DJ:s". Lina lovade honom då att innan söndag kväll skulle han ha en lista på minst hundra kvinnliga DJ:s att välja bland. 

Dagen efter kvällen innan var Lina inte längre lika morsk. Inte hade hon 100 DJ:s att välja bland. Hon ringde sin gode vän och frågade vad i hela friden hon skulle ta sig till. Han tyckte att hon skulle lägga ut frågan på FB. Sagt och gjort och innan kvällen var kväll hade Lina över 100 kvinnliga DJ:s på en lista att lämna över till kroginnehavaren. Och så var Rättviseförmedlingen igång. Idag anlitas Rättviseförmedlingen av bl a SVT, TV4 och Dagens Nyheter. 

Det hela är ganska imponerande.

Men det var inte det enda som gjorde avtryck på mig efter Linas föreläsning. Hon berättade också att hon räknar och frågar varför, vilket hon gjort länge. Tidigare den kvällen hade hon varit på en TV-gala där hon sin vana trogen räknade och frågade varför. Den kvällen var det 24 män och 12 kvinnor som uppträdde scenen (av de 12 kvinnorna var 4 blomsterflickor).

Jag har också börjat räkna och fråga varför. I min lilla rosa bok skriver jag upp hur många som var med på mötet eller föreläsningen och hur många som var kvinnor och hur många som var män. Vilken sorts möte eller föreläsning det är och sedan frågar jag varför.

Några svar har jag inte fått utan tycker bara att det är oerhört intressant och i min värld är det lika ojämställt om det tippar över åt endera hållet. Det här är ingen enkel sak. Det är klart att vi har olika intressen och det kanske inte är meningen att vi alla ska tycka att jakt är det roligaste som finns eller för all del att gå på sykurs. Men speciellt när vi rör oss i offentliga sammanhang tycker jag att det är viktigt att tänka på att alla ska få vara delaktiga. På lika villkor.

Testa en gång du också! Räkna och fråga varför.

Allt gott!
/Cia Numelin

Cia Numelin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar